ETKİLİ İLETİŞİM STRATEJİLERİ: İLETİŞİM - BEDEN DİLİ KULLANIMI

 

ETKİLİ İLETİŞİM STRATEJİLERİ:




TDK tanımına göre iletişim;

Duygu, düşünce ya da bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.

İletişim çeşitleri:

•sözlü iletişim

•Sözsüz iletişim

•yazılı iletişim

1) sözlü iletişim: karşılıklı olarak dinleme ve konuşma etkinliklerini kapsayan bir iletişimdir.

Sözlü iletişim unsurları;

•Görsel davranış

• Ses

•Zihinsel etkinlik

• Dil

2)Sözsüz iletişim:

kelimeler olmadan mesajların gönderilmesi ve karşı tarafça kabul edilmesidir.

konuşma ortamının olmadığı durumlarda beden dili ile iletişimin sağlanmasıdır.

3) yazılı iletişim:

mesajı katılımcıların anlayabileceği ortak simgeler aracılığı ile iletmemizdir.

kelimeye dökerek anlatmak istediğimiz Duygu ve düşüncelerimizi iki adet dökerek paylaşmamızdır.

İletişim süreci:

‌ bir gönderici tarafından alıcıya iletilen ve alıcının davranışını bilinçli bir niyetle etkileyen aşamaları ifade etmektedir.

İletişim sürecinde yer alan öğeler;

•Gönderici

• alıcı

• ileti

• kanal

• geri bildirim Şeklindedir.





1) Gönderici (kaynak): duygu düşünce ve isteklerini aktarılmasında süreci başlatan kişi ya da topluluktur.

2) Alıcı: duygu düşünce ve isteklerin iletildiği kişi ya da topluluktur.

3) ileti: göndericinin alıcıya aktardığı duygu düşünce istek ve mesajlardır.

4) kanal: göndericinin iletiyi alıcıya gönderirken kullandığı yol ve araçtır.

5) geri bildirim: alıcının göndericiye verdiği her türlü yanıttır.

İLETİŞİMDE KARŞILAŞILAN ENGELLER:

  • ·       ‌ kişilik farklılıkları
  • ·       ‌Eğitim farklılıkları
  • ·       ‌ dil farklılıkları
  • ·       ‌ sosyal, kültürel ve çevre farklılıkları
  • ·       ‌ fiziksel görünüm
  • ·       ‌Bireysel istek ve ihtiyaçlar.

 HATALI İLETİŞİM İFADELERİ:

emretme, yönetme

uyarma, tehdit etme, ahlak dersi verme

öğüt verme, fikir verme

mantık yoluyla inandırma

araştırma, sorgulama

eleştirme, suçlama

İletişimde empati:

Empati; kendini karşıdakinin yerine koyarak; Olayları onun açısından bakmaya çalışmak,o kişinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamaya çalışmak, anladığını ona ifade etmek şeklinde kurulur.

İletişimde empati rolü:

Aynı olay senin başına gelse ne hissedeceğini düşün.

Onun bakış açısından ne hissettiğini anlamaya çalış.

Onun hislerini anladığını beden dilinle belirt.

Göz Teması kur.

başkalarının ne düşüneceğinden söz etme

yargılayıcı ifadelerden kaçın.

akıl verme, öğüt verme.

bende de var deme kendinden örnek verme.

kendi duygularından söz etme.

İletişimde dinlemek ve işitmek:

İki ya da daha fazla kişi arasında kurulan iletişimin gerçek bir diyalog olabilmesinin iki koşulu vardır;

•söz hakkının tanınması

•konuşanın dinlenmesidir.

iletişimde pek çok sorun gerektirdiği gibi dinlemeyi bilmemizden kaynaklanır. Dinlemedeki temel sorun fiziksel ya da biyolojik engeller değil, asıl sorunumuz psikolojik engellerimizden kaynaklanır.

DİNLEME BİÇİMLERİ:

  • ·       Görünüşte dinleme
  • ·       Seçerek dinleme
  • ·       Saplantılı dinleme
  • ·       Savunucu dinleme
  • ·       Tuzak kurucu dinleme
  • ·       Yüzeysel dinleme

Zayıf dinleme nedenleri:


kendine dönük olmak

kontrolsüz duygular

konuşmacı eleştirmek

konuşma hızı ve düşünce hızı farkı

dikkat kaydırmak

aşırı bilgi yüklenmesi

dış gürültü

dinleyici huzursuzluğu

konu ile ilgili olmama

söz kesme

ayrıntılara odaklanmak

önyargılı yaklaşmak

etkisiz beden duruşu

şaşkınlık yaratma

zor Sözcükleri atlama

düş kurma


Etkili dinleme:

  • ·       Konuşmacı ile göz teması kurmak
  • ·       Konuşmanın amacını belirlemek
  • ·       Konuşmacının sözünü kesmemek
  • ·       Not almak
  • ·       Özetleme yapmak
  • ·       Soru sormak
  • ·       Dinlemeye istekli ve hazır olmak
  • ·       Dikkatli olmak
  • ·       Temel düşünceleri dinlemek
  • ·       İçsel algılardan kaçınmak
  • ·       Yargılamadan ve savunmaya girmeden dinlemek.

İletişimde beden dili kullanımı:

Beden dili Duygu ve düşüncelerimizin yansımasıdır insanların yüz yüze kurdukları ilişkide algılanan anlamın;

% 10'u kelimelerden

% 20'si ses tonundan

%70'i miniklerden anlaşılmaktadır.



BEDEN DİLİ ÖĞELERİ:

Yüz ifadeleri:

Yüz, insan vücudu içerisinde en çok  dikkat edilen ve iletişimde kullanılan bölgedir. İnsan bedeninin en dikkat çeken yeri yüz, yüzde ise en çok dikkat çeken yer gözlerdir.

Jest ve mimikler:

1) esas jest ve mimikler: Duygu ve düşüncelerimizi destekleyen onları somutlaştıran hareketlerdir.

2) ikincil jest ve mimikler: anlatıma katkıda bulunmayan ve kendiliğinden ortaya çıkan hareketlerdir.

Baş hareketleri:

Başın yukarı, aşağı yönlere ve yanları olan hareketleri söz konusudur.

İnsan, kendisine yakın bulduğu ya da kendi görüşüne yakın fikirler belirten kişileri doğru başlığıyla hafif yakınlaşır, uzak bulduğu ya da farklı görüşler taşıdığı kişilerden başıyla hafifçe uzaklaşır.

Dokunma:

 Farklı bedensel temaslar Kurarak karşımızdaki insana çeşitli mesajlar vermeye çalışırız örneğin birinin elini öpüp başımıza koyduğumuzda o kişinin bizden büyük/üstün olduğunu kabul ettiğimizi gösteririz.

El sıkıştığımızda karşımızdaki insanın kendimize En azından bir ölçüde eşit kabul ettiğimizi göstermiş oluruz karşımızdaki insanın dostluğunun bizim için önemli özel bir önemi olduğunu göstermek istediğimizde elini avuçlarımız arasına alarak sıkarız.

Dış görünüş:

Giyim kuşam bireyin sözleri ve bedeni kadar; beğenilerini, anda içinde bulunduğu ruhsal durumu, karşısındakilere verdiği önemi ve değeri yansıtır.

Günümüzde giyim konusunda büyük bir çeşitlilik yaşamanıza rağmen dikkat edilmesi gereken giyimlerimizin karşımızdakini etkilediğini bilmek ve Bu etkinin toplumun hangi kesiminde nasıl olacağını önceden ve bilinçli bir şekilde saptayabilmektir.

Olumlu beden yaratacak beden dili önerileri:


göz teması kurun

Yüz ifadesi

baş hareketleri

Jestler

beden duruşu

yakınlık

yöneliş

bedensel temas

 dış görünüş

konuşmanın sözel özellikleri


Ben dili ve sen Dili kullanımı:

Ben dili:

Davranışa yöneliktir

alıcıya mesajı veren ile ilgili bilgi verir .

benlik saygısına olumlu katkıda bulunur

gönderende yardım isteği doğurur.

Atılgan insanlar yaratır.

Sen Dili:

Kişiye yöneliktir

kişiye kendi ile ilgili bir bilgi verir

benlik saygısını zedeler ya da tümden yok eder .

öfke ve nefret duyguları oluşturur

çekingen ya da saldırgan insanlar yaratır.

 İletişim Neden önemlidir?

Değişmeye zorlar ve her türlü birliktelikte birleştirici güçtür.

İletişim neden zordur?

Kişiler arası dinamikler algılarımızı ve anlayışımızı ön yargı ile tetikler.

 İletişim Becerimi nasıl geliştirebilirim?

Açık ve dürüst ol

geri bildirim ver al

tahminlerinin geçerliliğini kontrol et.



Yorumlar